Dostępny wniosek dla g/Głuchych


 
   
    pobierz
materiały
sprawdź zasady
wykorzystania
otwórz
w telefonie

1. Na czym polega rozwiązanie?

W ramach innowacji opracowano i przetestowano 3 wzory dokumentów urzędowych będących wnioskami o zapewnienie dostępności w określonym obszarze usług publicznych. Rozwiązanie ma na celu ułatwienie osobom g/Głuchym przejście przez urzędowe procedury, w placówkach nie zapewniających natychmiastowego wsparcia tłumacza polskiego języka migowego.

2. Jakich problemów dotyczy innowacja?

Innowacja odpowiada na problemy i potrzeby osób głuchych, takie jak: brak szybkiej ścieżki dostępu do usługi tłumaczenia w instytucjach publicznych, brak formalnych dokumentów zrozumiałych dla g/Głuchych chcących załatwić sprawę urzędową i w efekcie konieczność wypełniania dokumentów w języku polskim (obcym dla g/Głuchych) np. w celu zapewnienia sobie tłumacza PJM do konkretnej sprawy urzędowej w instytucjach publicznych.  

3. Grupa docelowa

Osoby g/Głuche i niedosłyszące posługujące się Polskim Językiem Migowym

4. Kto może skorzystać z innowacji?

Podmioty administracji publicznej, jednostki prywatne oraz organizacje pozarządowe wspierające dostępność dla osób g/Głuchych. 

5. Czy to działa?

Materiały przygotowane w ramach projektu w opinii testerów są wysoko przydatnymi i efektywnymi produktami. Wypracowane rozwiązanie zwiększa dostęp do samodzielnego zgłoszenia zapotrzebowania na tłumacza. Należy natomiast zauważyć, że użycie może być w pewnym stopniu ograniczone do osób, które znają określone znaki lub symbole. Dla niektórych konieczne będzie dodatkowe wytłumaczenie lub definicje, co z kolei wpływa ujemnie na skuteczność rozwiązania.  Potrzeby osób Głuchych zostaną zaspokojone natomiast pod warunkiem szerokiego dostępu do wniosków: wprowadzenie wniosków przez instytucje do swoich działań/procedur; widoczne mieszczenie wniosków na stronach instytucji; świadomości grupy docelowej , że takie wnioski istnieją.  Przy spełnieniu tych warunków dostosowany wniosek mógłby stanowić swoistą “szybką ścieżkę dostępu” do dalszych usług dostosowanych do potrzeb Głuchych (do tłumacza lub tłumaczenia). 

6. Autorzy

Małgorzata Talipska

 

Powrót

Uwaga: strona wykorzystuje pliki cookies.
Podczas korzystania ze stron internetowych zamieszczonych na serwerach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przeglądarka internetowa może przechowywać pliki cookies na dysku komputera. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.

Zgadzam się